مناطق عملیاتی
ولايتمدارجوان
سال توليد ملي وحمايت از كار وسرمايه ايراني
منطقه عملیاتی خرمشهر
این شهر مهم استراتژیک مرزی ۶۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. خرمشهر از شمال به اهواز، از شرق به بندر ماهشهر، از جنوب به آبادان و از غرب به مرز ایران و عراق محدود است و در زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ حدود ۲۲۰ هزار نفر جمعیت داشت.
خرمشهر در طول تاریخ خود چهار  بار اشغال شد که دو بار آن با اتکا به بیگانگان و یا در برابر واگذاری بخشی از سرزمین ایران به وطن بازگشت اما در آخرین بار، بدون پشتیبانی بیگانگان و بدون واگذاری حتی یک وجب از خاک کشور به میهن بازگشت.
خرمشهر از بعد از ظهر روز ۲۱ شهریور ماه سال ۱۳۵۹ زیر آتش سنگین ارتش عراق قرار گرفت. یگان‌های دشمن در این منطقه تهاجم خود را از سه محور آغاز کردند:
از جنوب ایستگاه حسینیه برای بستن جاده اهواز- خرمشهر و از سمت شمال و غرب خرمشهر برای دستیابی به دروازه شهر موسوم به پلیس راه دشمن با اجرای آتش سنگین و هجوم قوای رزهی به سمت خرمشهر و محاصره آن طرح‌ریزی کرده بود که هماهنگ با برنامه اشغال سه روزه استان خوزستان، خرمشهر را نیز به اشغال  درآورد ولی با مقاومت حماسی مدافعان خرمشهر نه تنها دشمن در اشغال خوزستان ناکام ماند بلکه با تحمل خسارات و تلفات بسیار، بعد از ۲۴ روز جنگ و گریز تنها توانست بخش غربی خرمشهر را تصرف کند. برای آزادسازی منطقه وسیع جنوب غربی اهواز، عملیات بیت‌المقدس از تاریخ دهم اسفند سال ۱۳۶۱ آغاز  شد که در نهایت در مرحله چهارم عملیات و در تاریخ روز دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ خرمشهر آزاد شد.
در روزهای پایانی جنگ و پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از طرف ایران، ارتش عراق که هیچگاه دست از خوی تجاوزکارانه خود برنداشته بود با تعدادی از لشگرهای خود در روز ۲۱ شهریورماه سال ۱۳۶۷ در تهاجمی  دیگر خود را به جاده اهواز- خرمشهر رساند و ۳۰ کیلومتر از این جاده را اشغال کرد.
 
در حالی که خرمشهر در خطر محاصره و اشغال مجدد قرار گرفته بود با پیام هشدار دهنده امام خمینی (ره) و یا حضور سپاه و انبوه نیروهای بسیجی و مردمی در این منطقه، در سه روز درگیری و مقاومت، دشمن عقب رانده شد و حتی فرماندهان برای حمله مجدد و آزادسازی بصره نیز اعلام آمادگی کردند که حضرت امام فرمودند ما بر پیمانی که بسته‌ایم استواریم.
 


آشنایی با منطقه عملیاتی دو کوهه

این پادگان در فاصله هفت کیلومتری شمال شهر اندیمشک و ۱۶۰ کیلومتری شهر اهواز قرار دارد. این پادگان در دوران دفاع مقدس در منطقه جنوب به عنوان مهمترین پایگاه آماده سازی رزمندگان اسلام به شما می‌رفت.
دو کوهه، عقبه عملیات فتح‌المبین بود و در طول دوران دفاع مقدس میزبان نیروها از لشگرهای متفاوت و به خصوص لشگر حضرت رسول(ص) از تهران بود.
این مکان محل استقرار سرداران شهید چون احمد متوسلیان، ابراهیم همت، رضا چراغی، عباس کریمی، دستواره، محسن وزوایی، سعید مهتدی و سعید سلیمانی و بسیاری از رزمندگان اسلام بوده است.
 

آشنایی با منطقه عملیاتی طلائیه

حدود ۴۵ کیلومتری جاده اهواز- خرمشهر سه راهی طلائیه قرار گرفته است یک جاده فرعی به سمت غرب و تا نزدیکی مزر ایران و عراق شما را به پاشگاه طلاییه می‌رساند که این نقطه تا شعاع چند کیلومتری، منطقه طلاییه نامیده می شود.
طلاییه یکی از محورهای مهم عملیاتی خیبر و بدر بوده است که بعد از دفاع مقدس مقری برای جستجوی پیکر مطهر شهدا در این منطقه دایر شد، در جایی از این نقاط مورد تفحص، حسینیه ابوالفضل(ع) بنا شده که به عنوان یادمان شهدای این منطقه اکنون میزبان زایران کربلای طلاییه به شمار می رود.

آشنایی با منطقه عملیاتی پادگان دژ
پادگان دژ در شمال خرمشهر و شرق جاده اهواز-خرمشهر واقع شده است.در پست قبلی نوشتم که این پادگان با استعداد یک گردان مستقل ( گردان101) وظیفه حراست از دژهای مرزی را بر عهده داشت و در طرحهای نظامی قبل از انقلاب پیش بینی شده بود که در صورت حمله عراق به خوزستان ، دژهای مرزی با انجام عملیات تاخیری فرصت لازم را برای حضور لشکرهای نیروی زمینی ارتش فراهم کنند.به همین منظور در پادگان دژ که فرماندهی دژهای مرزی را نیز بر عهده داشت ، سلاح و مهمات کافی برای یک مقاومت 48 ساعته ذخیره شده بود. اما پس از هجوم ارتش عراق از این تجهیزات استفاده بهینه نشد و در حالی که مدافعان خرمشهر در مضیقه شدید بودند ، سلاح و مهمات لازم در اختیار آنان قرار نگرفت تا آنکه پادگان دژ در 23 مهر ماه 1359 سقوط کرد و سلاح های باقی مانده در پادگان غارت شد.
نیروهای دشمن که در کیلومتر 7 جاده اهواز - خرمشهر قرار داشتند در روز 2 مهرماه بر روی پادگان آتش گشودند که این امر موجب تخلیه سربازان پادگان شد. اما با حضور به موقع مدافعین و تجدید روحیه سربازان و بهره گیری از معدود تفنگهای 106 موجود در پادگان مقاومت در پادگان همچنان افزایش یافت . در روز 7 و 8 مهرماه پادگان زیر آتش شدید توپخانه ارتش عراق قرار گرفت.
در روزهای پایانی مرحله سوم هجوم دشمن ، تعدادی از کماندوهای عراقی به امید آزادی اسرای خود که گمان می کردند در پادگان نگهداری می شوند ، شبانه با این پادگان شبیخون زدند و یکی از افسران آن را به شهادت رساندند . در پی این حادثه گروهی از نیروهای ژاندارمری در پادگان مستقر شدند. دشمن سر انجام با آغاز مرحله چهارم هجوم خود در 23 مهرماه با تانکهای تیپ 26 زرهی و نیروهای پیاده خود پادگان را محاصره کرد و حدود 20 نفر از مدافعان آن ، از جمله یک افسر را به اسارت در آورد و تفنگهای 106 و سایرتجهیزات موجود آن را به غارت برد. این پادگان تا آزاد سازی خرمشهر همچنان در اشغال دشمن قرار داشت...
در این پادگان به دستور صدام ملعون کاخی بنا میشود که گفته شده در زمانی که خرمشهر در اسارت بعثیون بوده صدام سفری به این شهر کرده و در این کاخ اقامت داشته است ...

اشنایی با منطقه عملیاتی اروندکنار
یکی از بخش‌های شبه جزیره آبادان است که در ۴۸ کیلومتری جنوب شرق آبادان و در انتهای جاده آبادان اروندکنار واقع شده است. این منطقه شاهد یکی از موفق‌ترین و بزرگترین نبردهای دوران دفاع مقدس می‌باشد. در عملیات والفجر ۸ غواصان خط‌شکن شبانه از اروندرود گذشته، خط دشمن را شکسته و موفق به آزاد سازی منطقه فاو شدند این عملیات ضربه مهلکی بر ارتش بعث عراق وارد کرد.

آشنایی با منطقه عملیاتی پادگان حمید

اين پادگان در 39 كيلومتري جاده اهواز خرمشهر واقع شده. اين پايگاه قبل از انقلاب تاسيس شده است. علت نام گذاري اين اسم  براي پادگان اين است كه زمين اين پادگان  متعلق به شخصي عرب به نام حميد بوده است.

 

 حال حاضر اين پادگان ميزبان گردان سواره نظام لشكر 92 زرهي خوزستان است. اين پادگان در سال 59 توسط لشكر خون خوار و ددمنش 5 مكانيزه عراق كه از محور كوشك – پادگان حميد – اهواز وارد شد تخريب و به تصرف بعثي هاي مزدور و وحشي در امد. اين پادگان به مدت 19 ماه در اشغال بغثي ها بود كه در سال 61 و در طي عمليات غرور افرين بيت المقدس توط سربازان دلير سپاه اسلام ازاد شد كه بايد اضافه كنم اثار تخريب و تجاوز هنوز هم در اين پادگان غريب و مظلوم به چشم مي خورد.

 

اشنایی با منطقه عملیاتی پاسگاه زید

واقع در كيلو متر 80 جاده اهواز-خرمشهر؛جاده ي سمت راست (ضلع غربي تقاطع) به سمت پاسگاه زيد ومنطقه عملياتي رمضان تا عمق 10 كيلو متري خاك عراق وپاسگاه زيد عراق پيش رفته است.

 

خط پدافندي رزمندگان اسلام تا پايان جنگ در ان نقطه بود.جاده زيد يكي از محور هاي  مرحله سوم عمليات بيت المقدس بود (در حال حاضر مزار چند شهيد گمنام در اين مكان مي باشد). جاده سمت چپ (ضلع شرقي تقاطع) به سمت دار خويين مي رود وقرار گاه كربلا وبيمارستان صحرايي امام حسين(ع) در اين جاده قرار دارد.

آشنایی با منطقه عملیاتی دهلاویه

دهلاویه روستايي‌ است‌ در شمال غربی‌ سوسنگرد، این روستا در روزهای اول جنگ مورد تهاجم رژیم بعث قرار گرفت. مدافعان‌دهلاويه‌ ده‌ روز سرسختانه‌ در برابر دشمن‌ مقاومت‌ كردند تا اين كه‌ در ۲۴/۸/۱۳۵۹ توان‌ مقاومت‌ برایشان باقي‌ نماند و دشمن‌ با اشغال‌ دهلاويه‌ خود را به‌ سوسنگرد رساند. در ۲۶/۳/۶۰ نیروهای شهید چمران طی عملیاتی دهلاویه را آزادکردند لیکن دشمن با حملات خود این روستا را مجددا اشغال کرد. در این عملیات فرمانده نیروهای خودی (ایرج رستمی) به شهادت رسید و هنگامی که دکتر مصطفی چمران فرمانده ستاد جنگ های نامنظم – و وزیر دفاع- برای معرفی فرمانده جدید عازم دهلاویه شد، در پشت کانال این منطقه (مکان فعلی یادمان) بر اثر اصابت گلوله خمپاره فرمانده به شدت مجروح شد و هنگام انتقال به اهواز به شهادت رسید. سرانجام در ۲۷/۶/۶۰ در عملیات”شهید آیت الله مدنی” این روستا آزاد شد. در سال ۱۳۷۴، در ۴۰۰ متری غرب روستای دهلاویه بنای یادبودی جهت پاسداشت رشادت های شهید چمران به همت بنياد حفظ‌ آثار و ارزش‌هاي‌ دفاع‌ مقدس ساخته شده است. که در سال ۱۳۸۴ شهیدی گمنام در محوطه مرکزی آن به خاک سپرده شد. این یادمان در ۵ فروردین ۱۳۸۵ با حضور مقام ‌معظم‌ رهبری رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت.

نظرات شما عزیزان:

خادم بسیجیان
ساعت22:32---7 مهر 1390
سلام دلاور.واقعا مطالب جالب و مفیدی دارید. خداوند شما را برای اشاعه فرهنگ ولایتمداری و ولایت پذیری حفظ کند. التماس دعا.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط محمد برازجانی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 351
تعداد نظرات : 91
تعداد آنلاین : 1